Ολοκληρώθηκε η συγγραφή διδακτικού εγχειριδίου στο μάθημα του μπουζουκιού

γράφει ο καθ. Διονύσιος – Ιωάννης Κυριακούλης

ΤΟ ΜΟΥΣΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΗΓΟΥΜΕΝΙΤΣΑΣ ΜΕ ΕΔΡΑ ΤΗ ΜΑΖΑΡΑΚΙΑ, ΔΙΑΝΥΕΙ ΟΠΩΣ ΕΙΝΑΙ ΓΝΩΣΤΟ, το 2ο έτος λειτουργίας του με ιδιαίτερες προκλήσεις και σημαντικά βήματα για το μέλλον του. Το παρόν έντυπο δημιουργήθηκε με σκοπό να αποτελέσει ένα στοιχειώδες διδακτικό εγχειρίδιο διότι δεν διατίθεται κάποιο άλλο υλικό, για να αποτελέσει άλλη μία μικρή συμβολή στη συνολική προσπάθειας αναβάθμισής του, δίνοντας περισσότερη ώθηση στα πρώτα βήματα της λειτουργίας του.

Με έμπνευση τις μαθησιακές ανάγκες των μαθητών αλλά και με επιστημονική φροντίδα και αίσθημα ευθύνης, καταβάλλεται προσπάθεια για κάλυψη βασικών αναγκών της διδασκαλίας που ξεκινά την εκμάθηση του οργάνου τόσο σε πρακτικά αλλά και σε θέματα που αφορούν την ίδια την ύπαρξη του οργάνου. Για το σκοπό αυτό, παρέχεται πλούσιο και πολύπλευρο υλικό, παιδαγωγικά προσαρμοσμένο και επιστημονικά τεκμηριωμένο

έχοντας την ευθύνη ως εκπαιδευτικοί για την πρόληψη και διατήρηση μιας εργονομικής στάσης του σώματος των μαθητών κατά την εκμάθηση του οργάνου για τη διασφάλιση της ποιότητας ζωής τους και στο μέλλον και κατά την ενασχόλησή τους με τη μουσική.

Πολύ σύντομα αναμένεται και ειδική έκδοση του παραπάνω εγχειριδίου για παιδιά με ειδικές μαθησιακές ανάγκες, με ειδικό σύστημα σημειογραφίας και σελιδοποίησης.

Επιπρόσθετα, το υλικό του διδακτικού αυτού εγχειριδίου θα μεταμορφωθεί ως πολυτροπικό κείμενο μέσα στο σχετικό μάθημα της ηλεκτρονικής τάξης, εμπλουτισμένο με πολυμέσα και διαδραστικά εργαλεία που θα εξυπηρετούν τους διδακτικούς του στόχους. Οι μαθητές θα έχουν την δυνατότητα να ενισχύουν και να ενδυναμώνουν τις απαραίτητες ικανότητές τους σε σχέση με την εκμάθηση του αστικολαϊκού μουσικού αυτού οργάνου.

Σύμφωνα με τους στόχους του αναλυτικού προγράμματος καλύπτονται στον παρόντα τόμο οι εξής βασικοί πυλώνες:

α. Ιστορικο-κοινωνικά θέματα σε σχέση με την κατασκευή του οργάνου και την αλληλεπίδραση των πολιτισμών (από τη Μέση Ανατολή ως την Ιρλανδία και το Ισραήλ), β. Τα παιδιά έρχονται σε επαφή με έργα συνθετών τόσο της αστικολαϊκής μουσικής της ελλαδικής περιοχής αλλά και πέρα από αυτήν, γ. Μουσική ανάγνωση και τεχνική του μπουζουκιού, δ. Άρθρωση, ήχος και προσωδία, ε. Μουσική τεχνοτροπία και ερμηνεία, στ. Σύνδεση με άλλες μουσικές γνώσεις και δεξιότητες (μεταφορά τονικότητας και εξωευρωπαϊκά μουσικά συστήματα), ζ. Μουσική δημιουργικότητα και σύμπραξη – με τη συμμετοχή του εκπαιδευτικού, πραγματοποιείται ενθάρρυνση σε μουσικούς αυτοσχεδιασμούς για αλληλεπίδραση και αυτοέκφραση, η. Στάση του σώματος και τοποθέτηση του οργάνου (χέρι της πένας και χέρι της ταστιέρας), θ. Εξοικείωση με ειδικό σύστημα σημειογραφίας το οποίο χαρτογραφεί πλήρως τις κινήσεις των δακτύλων στο όργανο., ι. Θέματα που αφορούν στην σκηνική παρουσία, ια. Συμμετοχή σε μουσικά σύνολα δωματίου.

Προστιθέμενη αξία στον τόμο για έναν μαθητή που εξερευνά το μπουζούκι σε οποιαδήποτε μορφή και πολιτισμική του έκφανση, είναι τα ευρετήρια εννοιών και σχημάτων που χρησιμοποιούνται στο κείμενο. Μέσα στην διδακτέα ύλη, υπάρχουν και ορισμένοι ιστορικοί θησαυροί κομματιών από μεθόδους λαουτοειδών ήδη από το 17ο αιώνα!