Stand up Symphony

Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης

Γράφει ο καθ. κ. Καραγιάννης Ε.

Την Πέμπτη 1 Δεκεμβρίου και ώρα 11.30 π.μ. η Α΄ τάξη του Μουσικού Γυμνασίου Ηγουμενίτσας συμμετείχε ενεργά σε διαδραστική ζωντανή εκδήλωση (live streaming) που διοργάνωσε στο πλαίσιο Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης (Κ.Ο.Θ.) Ο τίτλος της εκδήλωσης ήταν: Stand-upSymphony. Οι μαθητές είχαν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν αλλά και να συμμετέχουν σε ένα πρόγραμμα όπου η μουσική και η κωμωδία συναντήθηκαν και συνέπραξαν μοναδικά με ευφάνταστο τρόπο. Τα έργα που ακούστηκαν ζωντανά από την συμφωνική ορχήστρα ήταν των συνθετών: Έντβαρντ Γκριγκ, Έντουαρντ Έλγκαρ, Φέλιξ Μέντελσον-Μπαρτόλντι, Μοντέστ Μουσόργκσι, Ζωρζ Μπιζέ, Τζιοακίνο Ροσίνι, Μαρκ-Αντουάν Σαρπεντιέρ, Γιόχαν Στράους ο Πατήρ, Γιόχαν Στράους ο νεότερος, Ρίχαρντ Στράους.

Πριν την έναρξη της εκδήλωσης, έγινε εκτενής αναφορά στις απαρχές του ξεχωριστού είδους κωμωδίας Stand-upcomedy, στην εξέλιξη και στην τέχνη του, με έμφαση στις ιδιαιτερότητες, τις δυσκολίες και τους απαράβατους κανόνες που το διέπουν. Στη συνέχεια αποσαφηνίστηκε η ορολογία του είδους με λεπτομερή ανάλυση κάποιων βασικών όρων, όπως: ρουτίνα, one-liners, crowd work, heckler, specials, «MC», κτλ. Στο τέλος έγινε ιστορική επισκόπηση για το stand up στη χώρα μας από το ξεκίνημά του μέχρι και την άνθιση του στις μέρες μας.

Με τη χρήση μουσικού λεξικού από τους ίδιους τους μαθητές, οι όροι ορχήστρα και symphony ορίστηκαν και κατανοήθηκαν επαρκώς στο σύνολο των ερμηνειών που περιέχουν.

Αρχικά η ορχήστρα συνδέθηκε ιστορικά με την εξέλιξη της οργανικής μουσικής και με την ραγδαία εξέλιξη της όπερας, άρχισε σταδιακά να παίρνει μια τυποποιημένη μορφή και δομή. Έπειτα αναφέρθηκαν τα χαρακτηριστικά της ορχήστρας μπαρόκ, όπως και οι μεταβολές που υπέστη η ορχήστρα κατά τη μετάβαση στην κλασική μουσική περίοδο (αύξηση του αριθμού των εκτελεστών, ταξινόμηση των εγχόρδων σε διακριτές ομάδες, καθιέρωση και των χάλκινων πνευστών, δυνατότερος συνολικά ήχος). Η σύνθεση των οργάνων της κλασικής συμφωνικής ορχήστρας προέρχεται από πολλούς λαούς του κόσμου και αποτελείται από τέσσερις βασικές κατηγορίες οργάνων (έγχορδα, ξύλινα, χάλκινα, κρουστά). Τέλος δόθηκε μεγάλη σημασία στη συγκεκριμένη διάταξη των οργάνων της ορχήστρας στο χώρο, όπως αυτή διαμορφώθηκε κατά το 18ο αιώνα (κλασική διάταξη) και στη λεγόμενη αμερικάνικη διάταξη (παραλλαγή της κλασικής), όπως και στη διάταξη της ορχήστρας όπερας.

Τα παιδιά αλληλεπίδρασαν ζωντανά με το μουσικό σύνολο της Κ.Ο.Θ. μέσω του live chat comments, κάνοντας ενεργητική ακρόαση των συμφωνικών έργων που ακούστηκαν διατυπώνοντας γόνιμες απορίες.

Όταν ολοκληρώθηκε η ζωντανή αναμετάδοση, οι υπεύθυνοι καθηγητές μουσικής έκαναν μια σύντομη ανασκόπηση της δράσης και απάντησαν σε ερωτήματα των μαθητών που προέκυψαν μετά την ανακεφαλαίωση και την ζωντανή παρακολούθηση.

Οι μαθητές και οι μαθήτριες ενθουσιάστηκαν από τη συγκεκριμένη εκπαιδευτική δράση, όπως αποτυπώθηκε στις εικαστικές μακέτες των οργάνων που ζωγράφισαν και στα έντυπα αξιολόγησης που συμπλήρωσαν. Αλληλεπίδρασαν ζωντανά με την ορχήστρα και τον κωμικό κ. Δημήτρη Δημόπουλο διατυπώνοντας τις απορίες και ερωτήσεις τους, καθώς παράλληλα και την επιθυμία τους για αντίστοιχες δράσεις στο μέλλον.

Στιγμιότυπο από τη δράση