Εκπαιδευτική Δράση Πέμπτη 10 Μαρτίου 2022. Γνωρίζουμε τα όργανα της Συμφωνικής Ορχήστρας: Τα ξύλινα πνευστά

γράφει ο καθ. Ελευθέριος Καραγιάννης (μουσικολόγος)

Διοργάνωση: Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης (Κ.Ο.Θ.)
Ενεργός Συμμετοχή: Μoυσικό Γυμνάσιο Ηγουμενίτσας
Συμμετέχοντες καθηγητές: Καραγιάννης Ελευθέριος ΠΕ79.01, Ζαραβέλα Ευαγγελία
ΠΕ02, Γεωργίου Ιωάννης ΠΕ03, Βιρβίλης Κωνσταντίνος ΠΕ11

Σήμερα Πέμπτη 10 Μαρτίου και ώρα 11.15 π.μ. η Α΄ τάξη του Μουσικού Γυμνασίου Ηγουμενίτσας συμμετείχε ενεργά σε διαδραστική ζωντανή εκδήλωση (live streaming) που διοργάνωσε στο πλαίσιο Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης (Κ.Ο.Θ.) Ο τίτλος της εκδήλωσης ήταν: Γνωρίζουμε τα όργανα της Συμφωνικής Ορχήστρας: Τα ξύλινα πνευστά (φλάουτο, όμποε, φαγκότο, κλαρινέτο, κόρνο). Τα 5 έργα που ακούστηκαν ζωντανά από το κουιντέτο ήταν των συνθετών Ferenc Farkas, Franz Joseph Haydn, Denes Agay, Γεώργιος Καρακάσης, Claude Debussy.

Πριν την έναρξη της εκδήλωσης, έγινε προβολή εκπαιδευτικού υλικού για τα ξύλινα πνευστά από το «Σύλλογο Οι Φίλοι της Μουσικής, Μεγάλη Μουσική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος». Στη συνέχεια αποσαφηνίστηκαν ορισμένοι μουσικοί όροι που αφορούν την κατασκευή και την τεχνική εκτέλεσης των πνευστών, συνδέοντας παράλληλα και τον σημαντικό ρόλο που μπορεί να έχει ένα χάλκινο πνευστό σε ένα μουσικό σύνολο ξύλινων. Ο όρος κουιντέτο ορίστηκε και κατανοήθηκε επαρκώς με τη χρήση μουσικού λεξικού από τους μαθητές. Στο τέλος ακολούθησε υποδειγματική ζωντανή παρουσίαση της μουσικής έκτασης και των τεχνικών του φλάουτου, του κλαρινέτου και του σαξοφώνου από τον καθηγητή Καραγιάννη Ελευθέριο. Παρακολουθώντας ένα δεύτερο σύντομο εκπαιδευτικό βίντεο για τα χάλκινα πνευστά, διαπιστώθηκαν οι ομοιότητες και οι διαφορές μεταξύ των δύο κατηγοριών πνευστών οργάνων (ξύλινα-χάλκινα) κάνοντας μια λεπτομερή αναφορά στο κόρνο. Στο τέλος ακολούθησε μια σύντομη ακουστική άσκηση ενεργητικής ακρόασης της διαφοράς του ηχοχρώματος των ξύλινων πνευστών.

Τα παιδιά αλληλεπίδρασαν ζωντανά με το μουσικό σύνολο της Κ.Ο.Θ. μέσω του live chat comments, κάνοντας ενεργητική ακρόαση των 5 έργων που ακούστηκαν διατυπώνοντας γόνιμες απορίες αναφορικά με τα όργανα, απευθείας στους μουσικούς. Η πιο χαρακτηριστική ερώτηση που τέθηκε από την τάξη του σχολείου μας αφορούσε το κόρνο και σχετιζόταν με τον ρόλο του στο κουιντέτο ξύλινων πνευστών, όπως και για τη λειτουργία που έχει το δεξί χέρι του εκτελεστή μέσα στην καμπάνα του οργάνου. Όταν ολοκληρώθηκε η ζωντανή αναμετάδοση, ο υπεύθυνος καθηγητής μουσικής έκανε μια σύντομη ανασκόπηση όλων των ξύλινων πνευστών που παρουσιάστηκαν μέσω προβολής εικόνων και προγράμματος παρουσίασης διαφανειών και απάντησε σε ερωτήματα των μαθητών που προέκυψαν μετά την ανακεφαλαίωση και την παρουσίαση. Οι μαθητές και οι μαθήτριες ενθουσιάστηκαν από τη συγκεκριμένη εκπαιδευτική δράση, κυρίως, γιατί, όπως αποτυπώθηκε και στα έντυπα αξιολόγησης που συμπλήρωσαν μετά την ολοκλήρωση, αλληλεπίδρασαν ζωντανά με τους μουσικούς από την τάξη τους συνομιλώντας μαζί τους, εκφράζοντας τις απορίες και ερωτήσεις τους αναφορικά με τα μουσικά όργανα και εκφράζοντας παράλληλα την επιθυμία τους για αντίστοιχες δράσεις στο μέλλον.