«Πραγματοποίηση εκπαιδευτικής εκδρομής στην εμποροπανήγυρη Λάμποβο στην Παραμυθιά»

γράφει ο καθ. Ελευθέριος Καραγιάννης (μουσικολόγος)

Την Τετάρτη 12-10-2022 και ώρα 08.10 π.μ. το Μουσικό Σχολείο Ηγουμενίτσας με έδρα τη Μαζαρακιά πραγματοποίησε εκπαιδευτική επίσκεψη στο ιστορικό παζάρι «Λάμποβο», οι ρίζες του οποίου χρονολογούνται από τα τέλη του 1880 μ. Χ. Έκτοτε καθιερώθηκε ως θεσμός στην κωμόπολη της Παραμυθιάς κάθε πρώτη Κυριακή του Οκτωβρίου. Το όνομά του οφείλει την καταγωγή του στο χωριό Λάμποβο της Β. Ηπείρου, κοντά στο Αργυρόκαστρο, όπου σύμφωνα με μαρτυρίες, τον 6 ο αι. μ.Χ. είχε συσταθεί εκεί από τον Μ. Ιουστινιανό. Το παζάρι ξεκίνησε τον 19 ο αιώνα ενώ υπάρχουν στο ιστορικό αρχείο της Παραμυθιάς έγγραφα από το 1930. Μέχρι και πριν μερικές δεκαετίες η ζωοπανήγυρη αποτελούσε αναπόσπαστο τμήμα του. Την εβδομάδα που διαρκεί το παζάρι συναντιέται πραγματικά ολόκληρη η Ήπειρος. Ένα ατελείωτο ποτάμι από κόσμο, όπως διαπιστώσαμε και εμείς από κοντά, κατακλύζει την εμποροπανήγυρη δίνοντας ζωή στην ορεινή κωμόπολη.

Οι μαθητές/τριες, αφού πληροφορήθηκαν για την ιστορικότητα του, είχαν την ευκαιρία να περιηγηθούν στο χώρο του παζαριού, να ψωνίσουν, να δοκιμάσουν τοπικά εδέσματα, να περπατήσουν στα ιστορικά πολιτιστικά μονοπάτια, καταλήγοντας στην ιστορική έκθεση του Σπύρου Μουσελίμη. Εκεί φιλοξενείται ιστορικό-αρχειακό υλικό αφιερωμένο στον Θεσπρωτό λογοτέχνη-αρχαιολόγο-Δάσκαλο Σπύρο Μουσελίμη, για τη ζωή και το έργο του οποίου ενημερώθηκαν οι μαθητές μας. Η αείμνηστη προσωπικότητα του Μουσελίμη με καταγωγή από την Αγία Κυριακή Θεσπρωτίας (Πόποβο) και η τεράστια δράση και προσφορά του στον Θεσπρωτικό τόπο και στα γράμματα γοήτευσε τους μαθητές μας οι οποίοι με έντονο ζήλο έδειξαν ενδιαφέρον, διατύπωσαν ερωτήσεις, εξέφρασαν τους προβληματισμούς και τις σκέψεις τους και εκδήλωσαν τον έντονο θαυμασμό τους για την προσωπικότητα του Θεσπρωτού ευεργέτη.

Το σχολείο μας, πιστό στο πολύπλευρο έργο που υπηρετεί, δεσμεύτηκε απέναντι στους μαθητές του και για επόμενες δημιουργικές-εξωσχολικές δράσεις που οξύνουν την καλλιέργεια και ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και προσωπικότητας τους.