Εκπαιδευτική Δράση: Τρίτη 15 Μαρτίου 2022 Ευρωπαϊκή Ημέρα Μουσικής στο Σχολείο (European Day of Music in School. ΕuDaMus)

Διοργάνωση: European Association for Music in Schools (Ευρωπαϊκή Ένωση Μουσικής στα Σχολεία)

Ενεργός Συμμετοχή: Μoυσικό Γυμνάσιο Ηγουμενίτσας

Υπεύθυνοι καθηγητές: Καραγιάννης Ελευθέριος (μουσικολόγος), Ζαραβέλα Ευαγγελία (φιλόλογος)

Σήμερα Τρίτη 15 Μαρτίου και ώρα 12.00 η Α΄ τάξη του Μουσικού Γυμνασίου Ηγουμενίτσας συμμετείχε ενεργά σε πανευρωπαϊκή διαδικτυακή συνάντηση που διοργάνωσε σε πανευρωπαϊκό επίπεδο η Ευρωπαϊκή Ένωση Μουσικής στα Σχολεία (European Association for Music in Schools).

Η ημέρα αυτή ήταν αφιερωμένη στη δύναμη και στη χαρά της μουσικής καθώς και της μουσικής εκπαίδευσης στα σχολεία. Πρόκειται για μια γιορτή στην οποία συμμετέχουν σχολεία και τάξεις από όλη την Ευρώπη, ευαισθητοποιώντας σχετικά με τη σημασία της μουσικής και της μουσικής εκπαίδευσης στα σχολεία μας. Η Ευρωπαϊκή Ημέρα της Μουσικής στο Σχολείο εορτάστηκε για πρώτη φορά φέτος και στην Ελλάδα με υποστήριξη της πρωτοβουλίας σε τοπικό επίπεδο από διάφορους φορείς και οργανώσεις, όπως η Ελληνική Ένωση για τη Μουσική Εκπαίδευση (Ε.Ε.Μ.Ε).

Πριν την έναρξη της εκδήλωσης δόθηκαν πληροφορίες σχετικές με το ιστορικό πλαίσιο και την αξία της μουσικής σε διάφορους πολιτισμούς ανά τους αιώνες, καταδεικνύοντας την σημαντική θέση της στον κάθε λαό. Ιδιαίτερη μνεία δόθηκε στη σύνδεση της μουσικής με τον πολιτισμό, τη θρησκεία αλλά και την κοινωνική ζωή των Ελλήνων από την αρχαία Ελλάδα. Στη συνέχεια τονίστηκαν τα θετικά πορίσματα ιατρικών ερευνών σε σχέση με την απλή έκθεση σε μουσικά ερεθίσματα μέχρι και την ίδια την παραγωγή και εκτέλεση μουσικής. Ολοκληρώνοντας, αναφέρθηκε η σημαντική επίδραση της μουσικής ειδικά στα παιδιά, η συμβολή της στην πνευματική ανάπτυξη και στον εφοδιασμό τους με κοινωνικές δεξιότητες που θα είναι απαραίτητες στην ενήλικη ζωή τους. Ακολούθησε διαλογική συζήτηση πάνω στους προβληματισμούς των μαθητών.

Με την έναρξη της διαδικτυακής πανευρωπαϊκής συνάντησης οι υπεύθυνοι της διοργάνωσης του EuDaMus έδωσαν σύντομους χαιρετισμούς τονίζοντας τη σημασία της ξεχωριστής αυτής ημέρας.

Στην πρώτη δράση της ζωντανής εικονικής εκδήλωσης (live virtual event) τα παιδιά συναντήθηκαν μέσω της ενεργής κάμερας με τάξεις σχολείων από όλη την Ευρώπη και χαιρέτησαν μέσω του chat στην ελληνική και αγγλική γλώσσα.

Στη συνεχεία ως θεατές παρακολούθησαν ζωντανά (live streaming) το τραγούδι «Together», ένα ξεχωριστό μουσικό κομμάτι από τον συνθέτη Bert Appermont γραμμένο ειδικά για αυτόν τον σκοπό του εορτασμού της Ευρωπαϊκής Ημέρας Μουσικής στο Σχολείο. Οι μαθητές διάβασαν παράλληλα (σε καραόκε) τους αγγλικούς στίχους (lyrics) που περιέχονται στο τραγούδι ακούγοντας την ορθή προφορά τους και δόθηκε η ερμηνεία τους στην ελληνική γλώσσα. Μετά ακολούθησε η ενεργητική ακρόαση του τραγουδιού στην πρώτη εκδοχή του (version 1) μέσω της εκτυπωμένης μουσικής παρτιτούρας. Διατυπώθηκαν ερωτήματα σχετικά με τις διαφορές του συγκεκριμένου μουσικού κειμένου (version 1) από τη δεύτερη εκδοχή (version 2). Στη συνέχεια αποσαφηνίστηκαν ορισμένοι μουσικοί όροι που αφορούσαν το tempo του τραγουδιού (όρος Moderato), τη μορφολογική του φόρμα (Verse-Chorus) όπως και του ξεχωριστού είδους (RAP) στο μέρος D και στο E (CANON). Ιδιαίτερη αναφορά δόθηκε στο μουσικό είδος της ραπ ως ουσιώδες συστατικό της μουσικής χιπ-χοπ, όπως και για τον ρόλο και τη θέση της στη φόρμα του συγκεκριμένου τραγουδιού.

Η δεύτερη δράση της ζωντανής εικονικής έκθεσης ζωγραφικής (live virtual exhibition) είχε θέμα το κεντρικό motto: «Η δύναμη της Μουσικής». Η «δύναμη της μουσικής» μπορεί να εκφραστεί, να αποτυπωθεί, να οπτικοποιηθεί μέσω εικαστικών οδών, ζωγραφικής, κολάζ ή άλλων τρόπων. Έτσι εδώ παρουσιάστηκαν (μέσω του διαμοιρασμού οθόνης) αρκετές δημιουργίες καλλιτεχνικών έργων διαφόρων τάξεων και σχολείων ανά την Ευρώπη, που ενσωμάτωναν διαφορετικές τεχνικές.

Όταν ολοκληρώθηκε η διαδικτυακή συνάντηση, ο υπεύθυνος καθηγητής μουσικής έκανε υποδειγματική ρυθμική ανάγνωση του τραγουδιού με τη βοήθεια κρουστού οργάνου όπως και μελωδική εκτέλεσή του (version 1+2) με τη συνοδεία πληκτροφόρου οργάνου. Οι μαθητές επέλεξαν την πρώτη εκδοχή (version 1) του Together για μελλοντική βιντεοσκόπηση-ηχογράφηση, χρησιμοποιώντας τα κατάλληλα ψηφιακά μέσα. Οι ίδιοι, σε δεύτερο χρόνο, με αφόρμηση των προβολών των δράσεων, διατύπωσαν σκέψεις και για παράλληλη χορευτική κίνηση ή και δραματοποίηση με εικαστικά έργα, δίνοντας στο «Together» μια διαφορετική εκδοχή (version) του. Ανακεφαλαιώνοντας, οι δύο υπεύθυνοι καθηγητές έκαναν συζήτηση γενικού ενδιαφέροντος για τον ρόλο και αξία της μουσικής στην καθημερινότητα, την κοινωνία και τον κόσμο, απαντώντας σε όποια ερωτήματα των μαθητών προέκυψαν με το πέρας της εκδήλωσης.

Οι μαθητές και οι μαθήτριες ενθουσιάστηκαν από τη συγκεκριμένη εκπαιδευτική δράση, όπως αποτυπώθηκε και στα έντυπα αξιολόγησης που συμπλήρωσαν μετά την ολοκλήρωσή της, κυρίως, γιατί, είχαν την ευκαιρία να συναντηθούν με μαθητές από άλλα σχολεία της Ευρώπης, να αλληλεπιδράσουν μαζί τους καλλιτεχνικά, εκφράζοντας την επιθυμία για αντίστοιχες δράσεις στο μέλλον.